Zapraszamy na wydarzenia
Brak wydarzeń tego typu
Ranking Aktywności Sołectw
2016-05-05
rozmowa z prezes "Brapoi"- Haliną Smolińską
Stowarzyszenie „Brapoja” z Bracławia jest jedną z 83 organizacji w kraju, której udało się pozyskać dofinansowanie z krajowego programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Dotacja jest niemała, bo wynosi aż 104,7 tys. zł. Czy liczyła Pani na taki sukces? Czy „Brapoja” otrzymała wcześniej zewnętrzne dofinansowanie na podobnym poziomie?
Zawsze, kiedy składa się wniosek o dofinansowanie towarzyszy temu nadzieja na pozytywne rozstrzygnięcie. Bez tej wiary nie byłoby motywacji do działania. Nawet jeśli dotacja jest niewielka, to i tak mobilizuje. Nie wolno się zniechęcać. Można poprosić o pomoc bardziej doświadczone osoby, pracujące w większych stowarzyszeniach czy instytucjach. Najtrudniej przejść ocenę formalno-merytoryczną wniosku. Później można liczyć na wskazówki i pomoc organizatorów konkursów. Przygotowanie wniosku do programu FIO wymagało sporo zaangażowania. Bezcenna była pomoc pani Mai Jeż z Urzędu Miejskiego w Miliczu oraz Natalii Rogowiec z Ośrodka Kultury w Miliczu.
Stowarzyszenie „Brapoja” powstało w 2009 r. i liczy 32 członków. Nasza lokalna organizacja swoją aktywnością przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa i estetyki wsi, wzbogacenia życia kulturalnego mieszkańców oraz promocji sołectwa Potasznia. Markowym produktem stał się Festyn Koński, który rokrocznie cieszy się dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności. Najwyższe dofinansowanie, jakie do tej pory udało nam się pozyskać to kwota 8 tys. zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na renowację dwóch wiejskich kapliczek. Teraz stajemy przed wielkim wyzwaniem.
Dofinansowanie w kwocie 104,7 tys. zł z FIO ma być spożytkowane na realizację projektu „Mobilna Akademia Ukrytych Talentów”. Do kogo skierowane jest przedsięwzięcie i jakie są jego ramy czasowe?
Dwuletni projekt „Mobilna Akademia Ukrytych Talentów” skierowany jest do wszystkich sołectw w gminie Milicz. Realizację przedsięwzięcia rozpoczniemy w czerwcu br. „Debatą otwarcia”, w trakcie której zaprezentowane zostaną założenia projektu, planowane efekty oraz doświadczenia najaktywniejszych społeczności z terenu gminy Milicz i spoza obszaru. Po części teoretycznej uczestnicy debaty zaproszeni zostaną do dyskusji o problemach związanych z aktywnością ludności wiejskiej, barierach i sposobach ich rozwiązywania. Poszczególne społeczności będą mogły przedstawić wstępne pomysły i zgłosić się do udziału w projekcie. W październiku 2017 r. odbędzie się konferencja podsumowująca z galerią aktywności. Zaprezentowane zostaną wówczas efekty projektu i to, co udało nam się wspólnie wypracować.
Jakie są główne założenia projektu „Mobilna Akademia Ukrytych Talentów”? Na jakie ciekawe zajęcia mogą liczyć mieszkańcy?
Nasz projekt to nic innego, jak kompleksowy program edukacyjno-aktywizujący, który tak naprawdę zaplanują sołectwa biorące udział w przedsięwzięciu. Wsparcie otrzyma 8 najaktywniejszych i najbardziej zgranych społeczności z terenu gminy Milicz (jedno sołectwo lub kilka, skupionych wokół danej świetlicy wiejskiej). Podczas warsztatów z udziałem ekspertów i trenerów każda ze społeczności określi swój potencjał, zasoby i kierunki, w jakich chce się rozwijać. Stworzymy wspólnie Programy Aktywizacji Społeczności Lokalnych. Podczas spotkań będzie smaczny poczęstunek i materiały do pracy. Kiedy stworzymy programy działań przystąpimy do ich realizacji. Sołectwa będą mogły brać udział w cyklicznych zajęciach, które odbywać się będą 2 razy w miesiącu przez 9 miesięcy, w różnych blokach tematycznych. Ciekawe jest to, że dokładna tematyka zostanie sprecyzowana przez samych uczestników projektu. Przykładowo mogą to być: zajęcia z rękodzieła, zajęcia ruchowe (joga, fitness, zumba), warsztaty teatralne, wokalne, plastyczne lub fotograficzne, zajęcia taneczne, warsztaty kulinarne, nauka śpiewania, zakładanie ogrodów lub inne, którymi będą zainteresowane dane grupy. Działanie to pozwoli zaktywizować i wzmocnić integrację, dzięki czemu stworzy się więź i zaufanie między uczestnikami i motywacja do dalszych działań. Każda ze społeczności zorganizuje również własną małą inicjatywę, na którą otrzyma mały grant. Wydarzenie to będzie mogło być zorganizowane w formie debaty, spotkania, kawiarenki obywatelskiej, happeningu czy wycieczki. Organizacja przedsięwzięć odbywać się będzie na zasadzie konkursu – wygra to przedsięwzięcie, które będzie najciekawsze i weźmie w nim udział jak najwięcej osób. Chcemy również zmobilizować dane społeczności do sięgania po środki zewnętrzne, chociażby środki z Inicjatywy Lokalnej ogłaszanej przez burmistrza Milicza.
Gdzie będą odbywać się zaplanowane zajęcia i spotkania?
Wszystkie działania będą odbywać się w świetlicach wiejskich w wybranych miejscowościach na terenie gminy Milicz. Chcemy bowiem tchnąć życie w te obiekty, które często są pięknie wyremontowane, ale w środku niewiele się dzieje.
Czy oprócz cyklicznych zajęć organizowanych w sołectwach projekt Stowarzyszenia „Brapoja” zakłada jakieś inne przedsięwzięcia?
Odbędą się również warsztaty dla osób, które wyłonią się z grup jako liderzy i przyszli animatorzy działań. Warsztaty w formie stacjonarnej i wyjazdowej zostaną bezpłatnie zorganizowane dla 20 osób, które będą chciały w przyszłości organizować inicjatywy dla swojej społeczności. Jest to bardzo ważny element, ponieważ chcemy w ten sposób zapewnić kontynuację i trwałość naszych działań. Tylko kompetencje liderów oraz trwałe więzi ze mieszkańcami dadzą nam gwarancje, że w danych sołectwach w przyszłości faktycznie będą odbywać się mniejsze bądź większe inicjatywy.