
Burmistrz Gminy Milicz informuje, że zgodnie ze zmianą ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 97) wprowadza się od 1 lipca 2011 r. docelowy model ewidencjonowania przedsiębiorców w Polsce. Będzie to jedna ogólnopolska centralna ewidencja z rozbudowaną funkcją informacyjną, funkcjonująca jedynie wirtualnie. Oznacza to, że od 1 lipca 2011 r. zacznie obowiązywać Rozdział 3 (art. 23-35) ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czyli Centralna Ewidencji i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 tworzy się Centralną Ewidencję i Informacją o Działalności Gospodarczej, zwaną „CEIDG". Organem ewidencyjnym będzie Minister Gospodarki.
Wnioski o wpis do CEIDG, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, będą mogły być składane za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej CEIDG, w BIP Ministerstwa Gospodarki oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. System teleinformatyczny CEIDG prześle wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.
Wnioski o wpis do CEIDG będą mogły być złożone również na formularzu, dostępnym na stronie internetowej CEIDG, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy.
Na podstawie art. 26 ust. 2 wniosek o wpis do CEIDG (w formie papierowej) będzie można złożyć:
1. Osobiście (podpisany w obecności pracownika urzędu przyjmującego wniosek);
2. Wysłany listem poleconym (w tym przypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy musi być poświadczona przez notariusza art. 27 ust. 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Wniosek o wpis do CEIDG składany w formie elektronicznej powinien być zgodnie z art. 27 ust. 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (po nowelizacji ustawy) opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo podpisywany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo podpisany podpisem osobistym, o których mowa w przepisach o dowodach osobistych, albo podpisywany w inny sposób akceptowany przez system CEIDG, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.
W przypadku gdy wniosek o wpis do CEIDG składany jest przez osobę z zagranicy (osoby, o których mowa w art. 13 ust. 2,4 oraz 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), wraz z wnioskiem przekłada ona dane dokumentu potwierdzającego status (np.: decyzję o przyznaniu statusu uchodźcy, zgody na pobyt tolerowany).
Dane podlegające wpisowi do CEIDG reguluje art. 25 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej:
1) firma przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada,
1a) data urodzenia przedsiębiorcy,
2) numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada,
3) numer identyfikacyjny NIP, o ile taki posiada,
4) informacja o obywatelstwie polskim przedsiębiorcy, o ile takie posiada, i innych obywatelstwach przedsiębiorcy,
5) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony; dane te są zgodne z oznaczeniami kodowymi przyjętymi w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, o ile to w danym przypadku możliwe,
6) adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy oraz jego strony internetowej, o ile takie posiada i zgłosił te informacje do wniosku w wpis do CEIDG,
7) data rozpoczęcia działalności gospodarczej,
8) określenie przedmiotów wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
9) informację o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej,
10) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer identyfikacyjny REGON spółek cywilnych, jeżeli przedsiębiorca zawarł umowy takich spółek,
11) dane pełnomocnika upoważnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, wraz ze wskazaniem zakresu spraw, które obejmuje dane pełnomocnictwo, o ile przedsiębiorca udzielił pełnomocnictwa i zgłosił informację o jego udzieleniu we wniosku o wpis do CEIDG,
(zgodnie z nowelizacją podanie tych danych jest fakultatywne i zacznie obowiązywać od 01.01.2012 r.),
12) informacja o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej,
13) informacja o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych oraz ustanowieniu kurateli lub opieki,
14) informacja o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu, o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidacje majątku dłużnika, zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na podstawie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika i zakończeniu tego postępowania,
15) informacja o wszczęciu postępowania naprawczego,
16) informacja o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej,
17) informacja o zakazie wykonywania określonego zawodu, którego wykonywanie przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do CEIDG,
18) informacja o zakazie prowadzenia działalności związane z wychowaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi,
19) informacja o wykreśleniu wpisu w CEIDG.
Dane określone w art. 25 ust. 1 pkt 1-12 podaje przedsiębiorca, natomiast informacje w zakresie pkt. 13-19 podlegają wpisowi do CEIDG z urzędu.
Wpisem do CEIDG jest również wykreślenie albo zmiana wpisu (art. 25 ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Wniosek zawierający te informacje przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, jak również trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
Wnioski o wpis do CEIDG są wolne od opłat.
Organy ewidencyjne zobowiązane są do przeniesienia danych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, zawartych w dotychczasowej ewidencji, do systemu teleinformatycznego CEIDG w terminie do 31 grudnia 2011 r.
Z dniem przeniesienia wpisów do CEIDG burmistrz przestaje być organem ewidencyjnym dla przedsiębiorcy, którego wpis przeniesiono.
Od 1 lipca 2011 r. organ gminy załatwiając sprawę przedsiębiorcy o wpis do CEIDG, ma obowiązek przyjąć wniosek mający postać wniosku papierowego, zweryfikować go pod względem formalnym i wydać przedsiębiorcy za pokwitowaniem potwierdzenie przyjęcia wniosku albo pozostawić wniosek bez rozpatrzenia (po braku jego korekty bądź uzupełnienia przez wnioskodawcę). Organ gminy przestaje być organem ewidencyjnym i staje się wykonującym na rzecz CEIDG. Poprawny wniosek organ gminy przekształca na formę dokumentu elektronicznego i przesyła do CEIDG najpóźniej następnego dnia roboczego od jego otrzymania. Następuje tu znaczne przyspieszenie terminów załatwiania spraw przedsiębiorców i należy zadbać, szczególnie na etapie przyjęcia wniosku, o jego poprawność pod względem formalnym.
W związku z planowanym wprowadzeniem od 1 lipca 2011 r. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zwanej CEIDG, konieczne jest uzupełnienie danych wpisanych do tutejszej ewidencji działalności gospodarczej. W CEIDG udostępnione będą dane wszystkich przedsiębiorców – osób fizycznych wpisanych do rejestru prowadzonego przez Burmistrza Gminy Milicz. W przypadku niedokonania zmiany lub wykreślenia wpisu dane Państwa zostaną przekazane do CEIDG w dotychczasowej treści i dostępne w ogólnopolskiej ewidencji.
Wobec powyższego prosimy o zgłaszanie się do Urzędu Miejskiego w Miliczu w godzinach pracy urzędu w celu dokonania zmian we wpisach do ewidencji działalności gospodarczej.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 7d. ust. 1 ustawy Prawo działalności gospodarczej (dz. U. Nr 101 poz. 1178 ze zmianami) przedsiębiorca zobowiązany jest zgłaszać organowi ewidencyjnemu zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszącego się do przedsiębiorcy i wykonywanej przez niego działalności gospodarczej w terminie 14 dni od dnia powstania tych zmian.











